Jakie pokarmy są bogate w witaminę E?

Treść artykułów



Witamina E (tokoferol) jest naturalną substancją, bez której normalne funkcjonowanie organizmu ludzkiego nie jest możliwe. Ten związek organiczny bierze bezpośredni udział we wzroście komórek i tkanek, wspierając ich rozmnażanie. Wchodzi do organizmu przez żywność, dlatego ważne jest, aby wiedzieć, jakie pokarmy zawierają witaminę E, aby zachować zdrowie. Konieczne jest również uwzględnienie tempa stosowania produktów zawierających tokoferol, aby nie było hipowitaminozy i związanych z tym nieprzyjemnych objawów.

Wartość witaminy E dla ludzkiego organizmu

Kapsułki

Główną rolą witaminy E jest ochrona błon komórkowych organizmu przed wolnymi rodnikami, przez które przechodzą niezbędne substancje dla ludzi. Aby chronić komórkę, cząsteczki tokoferolu otaczają czerwone krwinki, chroniąc je przed atakiem. Jeśli wiesz, który produkt zawiera witaminę E, możesz szybko poprawić swoje zdrowie. Na przykład wypij kilka łyżek oliwy z oliwek po długim przyjęciu. Między innymi tokoferol:

  1. Zmniejsza blizny i blizny na skórze.
  2. Pomaga obniżyć wysokie ciśnienie krwi.
  3. Zmniejsza zmęczenie.
  4. Zapobiega starczej pigmentacji.
  5. Pomaga obniżyć poziom cukru.
  6. Poprawia funkcjonowanie narządów płciowych, szczególnie w czasie ciąży.
  7. Wspomaga wchłanianie witaminy A..

Zalety witamin A i E oraz ich wspólne cechy

Płynne witaminy A i E.

Zawartość witaminy A (retinol / karoten) w organizmie człowieka odpowiada za funkcjonowanie układu odpornościowego, metabolizm, wspomaga pracę układu sercowo-naczyniowego i nerwowego. Jest to pierwszy asystent dobrego widzenia, kondycji skóry, kości, zębów, włosów. Naukowcy udowodnili, że retinol i karoten hamują rozwój komórek rakowych. Głównymi źródłami tego korzystnego związku organicznego są: ryby morskie, wątroba, nerki, kapusta, sałata, produkty mleczne.

Witamina E – zapobiega starzeniu się, pomaga utrzymać odporność, bierze udział w wzmacnianiu naczyń krwionośnych i odżywianiu komórek. Jeśli przeszkoda pojawi się na drodze przepływu krwi (zablokowanie lub zakrzep), może ona utworzyć nowe naczynie w pobliżu. Lekarze nie bez powodu zalecają przyjmowanie ich razem, ponieważ tokoferol nie pozwala na rozpad witaminy A, utrzymując niezbędną równowagę w organizmie człowieka.

Główne źródła żywności witaminy E.

Olej z kiełków pszenicy

Witamina E jest dystrybuowana szczególnie w żywności. Główna zawartość znajduje się w żywności pochodzenia roślinnego, ale zwierzęta mają również ten związek organiczny, chociaż w znacznie mniejszych ilościach. Maksymalna zawartość witaminy E ma olej z kiełków pszenicy. Dlatego jest popularny nie tylko wśród dietetyków, ale także wśród kosmetologów, którzy zalecają stosowanie tego produktu w leczeniu chorób skóry. Inne oleje roślinne (słonecznikowy, kukurydziany, oliwkowy, orzechowy) również zawierają duże ilości witaminy E..

Jednak zbyt dużo oleju roślinnego w codziennej diecie jakiejkolwiek osoby doprowadzi do braku tokoferolu, ponieważ znaczne rezerwy są wydawane tylko na ochronę wielonienasyconych kwasów przed wolnymi rodnikami, dlatego zaleca się spożywanie olejów roślinnych nie więcej niż 2-3 łyżki dziennie. Wysoka zawartość tego związku organicznego występuje w musztardzie, rzepie i nasionach słonecznika..

Warzywo

Warzywa i orzechy

Następujące produkty roślinne są naturalnym źródłem tokoferolu:

  • orzechy: orzeszki ziemne, orzechy włoskie, orzechy laskowe, pistacje, orzechy nerkowca, migdały;
  • rośliny strączkowe: fasola, groszek;
  • zboża: owies, gryka, ryż;
  • warzywa: szpinak, pomidor, marchew, seler, cebula, natka pietruszki, brukselka;
  • owoce: banan, gruszka, pomarańcza.
  • porośnięte ziarno.

Zwierząt

Produkty pochodzenia zwierzęcego z tokoferolem

Lista produktów zwierzęcych zawierających tokoferol jest znacznie mniejsza, ale są one stale uwzględniane w codziennej diecie ludzi:

  • masło;
  • margaryna;
  • jaja: kurczak, przepiórka;
  • wątroba cielęca;
  • smalec;
  • wołowina; kurczak, wieprzowina, jagnięcina, dziczyzna;
  • ryby morskie i rzeczne;
  • mleko: krowa, koza;
  • twarożek;
  • twardy ser.

Dzienny zasiłek dla dorosłych i dzieci

Normalna zawartość w ciele dorosłego mężczyzny witaminy E wynosi 7-8 mg dziennie, kobiety – 5-6 mg, dziecko – 4-5 mg. U kobiet w ciąży dzienna dawka powinna wynosić – 10 mg, u matek karmiących – 15 mg. Jeśli rodzina spożywa pokarmy zawierające dużo tłuszczów wielonienasyconych (oleje roślinne, produkty mleczne, mięso), należy zwiększyć dawkę dzienną.

Lepiej jest podzielić spożycie składników odżywczych na kilka dawek niż natychmiast przyjmować duże dawki, a nawet przyjmować zdrowe produkty raz dziennie. Więc będą lepiej wchłaniane przez ciało. Należy pamiętać, że w przypadku stosowania syntetycznego alfa-tokoferolu dawkę należy zwiększyć 1,5 raza, ponieważ skuteczność sztucznie wytworzonego analogu jest znacznie mniejsza.

Tabela wysokiej witaminy E.

Zawartość witaminy E w produktach na 100 g:

3)

Oznaki nadmiernej podaży i niedoboru tokoferolu

Potrzeba przydatnych związków organicznych jest integralną częścią jego życia. Niedobór witaminy E występuje podczas jedzenia produktów o niskiej zawartości tłuszczu. Takie problemy mogą prowadzić do chorób wątroby, pęcherzyka żółciowego, trzustki, ostrej postaci anemii, problemów skórnych. Choroby związane z problemami trawiennymi, gdy składniki pokarmowe są słabo wchłaniane z żołądka, mogą również zmniejszać zawartość tłuszczu..

Przy długotrwałym stosowaniu alfa-tokoferolu może rozwinąć się hiperwitaminoza. Na tym tle pogarsza się praca układu nerwowego i układu sercowo-naczyniowego, a także można zaobserwować:

  • szybkie oddychanie;
  • skurcze
  • ból w mięśniach
  • zawroty głowy i ból głowy;
  • apatia, słabość, zmęczenie;
  • zaburzenia widzenia;
  • wzrost cholesterolu;
  • spadek stężenia hormonów płciowych.

Jednak nadmiar tokoferolu jest niezwykle rzadki. Wiele osób dorosłych codziennie spożywa produkty bogate w żywność bez widocznej szkody. Niedobór tego związku organicznego jest bardziej powszechny, szczególnie wśród młodych ludzi, którzy ćwiczą przekąski typu fast food, w których zawartość tokoferolu w ogóle nie występuje. Obejrzyj film, w którym eksperci mówią, dlaczego dana osoba potrzebuje witaminy E:

Dowiedz się, czym jest witamina E dla Twojej skóry.

Oceń artykuł
Codzienne wskazówki i instrukcje

Klikając przycisk „Prześlij komentarz” wyrażam zgodę na przetwarzanie danych osobowych i akceptuję politykę prywatności