Awitaminoza

Aby zyska─ç si┼é─Ö, musisz zwraca─ç uwag─Ö na sw├│j styl ┼╝ycia i regularnie sprawdza─ç go przez lekarzy. Uporczywe zm─Öczenie jest oznak─ů powa┼╝nej choroby..

Ale nie uto┼╝samiaj chronicznego zm─Öczenia ze zwyk┼éym brakiem snu i paniki: obserwuj siebie, bior─ůc pod uwag─Ö wszystkie niepokoj─ůce objawy.
W tym artykule porozmawiamy o tym, jak radzić sobie ze zmęczeniem, omówimy główne przyczyny i sposoby ich wyeliminowania..

1. Niedob├│r witaminy

dziewczyna pije sok

  • Je┼Ťli masz niedob├│r witaminy B12, nerw i czerwone krwinki dzia┼éaj─ů powoli, co zak┼é├│ca transport tlenu do metabolizowanych tkanek. Zm─Öczenie czasami ┼é─ůczy si─Ö z dr─Ötwieniem palc├│w, p┼éaczem i problemami z pami─Öci─ů..
  • Niedob├│r witaminy D, kt├│ra powstaje pod wp┼éywem ┼Ťwiat┼éa s┼éonecznego, r├│wnie┼╝ powoduje os┼éabienie. Wp┼éywa na prac─Ö serca, naczy┼ä krwiono┼Ťnych, uk┼éadu nerwowego.
  • Niedob├│r ┼╝elaza zmniejsza produkcj─Ö hemoglobiny. Pojawia si─Ö zm─Öczenie, duszno┼Ť─ç, sk├│ra staje si─Ö blada, a paznokcie ┼éamliwe.
  • By─ç mo┼╝e nie masz wystarczaj─ůcej ilo┼Ťci kwasu askorbinowego lub minera┼é├│w: potasu, magnezu, jodu. St─ůd niedokrwisto┼Ť─ç (zmniejszenie liczby czerwonych krwinek i hemoglobiny) i zwi─Ökszone zm─Öczenie.

Brak witamin ┼Ťwiadczy o badaniu krwi. Je┼Ťli B12 to za ma┼éo, jedz mi─Öso, nabia┼é, jajka. Przy braku witaminy D przejd┼║ na diet─Ö rybn─ů, w┼é─ůcz diet─Ö do w─ůtroby, sp─Ödzaj wi─Öcej czasu w powietrzu. ┼╗ywno┼Ť─ç zawieraj─ůca ┼╝elazo to mi─Öso, ro┼Ťliny str─ůczkowe i skorupiaki. Po konsultacji z lekarzem mo┼╝esz kupi─ç wzmocnione suplementy diety..

2. Problemy z tarczyc─ů

lekarz bada tarczyc─Ö

Niepowodzenia tarczycy (nadczynno┼Ť─ç tarczycy) prowadz─ů do zmiany poziom├│w hormon├│w. Z tego powodu wyst─Öpuj─ů r├│┼╝nice w wadze, pojawia si─Ö obrz─Ök, odczuwa si─Ö ┼éuszczenie si─Ö sk├│ry, dreszcze i ko┼éatanie serca. Kobiety maj─ů nieregularne miesi─ůczki. Pojawia si─Ö dra┼╝liwo┼Ť─ç. W przypadku nadczynno┼Ťci tarczycy os┼éabienie wyst─Öpuje tylko w r─Ökach i nogach.

W przypadku problem├│w z tarczyc─ů nie musisz sam zastanawia─ç si─Ö, jak radzi─ç sobie z ci─ůg┼éym zm─Öczeniem – id┼║ do endokrynologa. On przygotuje dla ciebie hormonaln─ů terapi─Ö zast─Öpcz─ů. B─Ödziesz musia┼é siedzie─ç na tym do ko┼äca ┼╝ycia, ale koszt leczenia zwr├│ci si─Ö na dobre samopoczucie..

3. Depresja

depresja

Cz─Östym towarzyszem tej choroby jest os┼éabienie, lenistwo, dra┼╝liwo┼Ť─ç, brak apetytu lub, odwrotnie, cz─Öste przejadanie si─Ö.

Oko┼éo 20% ┼Ťwiatowej populacji cierpi na depresj─Ö. Istnieje wiele przyczyn: brak r├│wnowagi wa┼╝nych element├│w lub hormon├│w, stres, problemy emocjonalne, negatywne my┼Ťli, alkohol. Nerwica, kt├│ra pojawia si─Ö z powodu nieuzasadnionych prze┼╝y─ç, jest klasyfikowana jako stan podobny do depresji..

Jak poradzi─ç sobie z tym problemem poinformuje psycholog lub terapeuta. Mo┼╝esz wzi─ů─ç udzia┼é w leczeniu ┼Ťrodkami farmaceutycznymi, popracowa─ç nad sob─ů i postrzega─ç ┼╝ycie.

Zacznij uprawia─ç sport, aby naturalnie wytwarza─ç serotonin─Ö (hormon szcz─Ö┼Ťcia). Kiedy depresja jest wywo┼éywana przez niski poziom dopaminy (hormonu, kt├│ry motywuje ci─Ö do osi─ůgania cel├│w), kontynuuj robienie tego, co kochasz, nawet je┼Ťli jeste┼Ť zm─Öczony. Spr├│buj wynagrodzi─ç si─Ö za sukces w biznesie.

4. Choroba jelit

chory ┼╝o┼é─ůdek

Kiedy jelita nie trawi─ů bia┼éka ro┼Ťlin zbo┼╝owych (glutenu), osoba nie otrzymuje z tego powodu niezb─Ödnych sk┼éadnik├│w od┼╝ywczych. Po m─ůce pojawiaj─ů si─Ö silne wzd─Öcia, problemy ze stawami i uczucie zm─Öczenia – nazywa si─Ö to celiaki─ů lub celiaki─ů..

Id┼║ do gastroenterologa i zapisz si─Ö na badanie endoskopowe. Lekarz zaproponuje tward─ů, ale skuteczn─ů diet─Ö.

5. Choroba serca

rysuje serce na szkle

D┼éugotrwa┼ée napady os┼éabienia, kt├│re pojawiaj─ů si─Ö nagle, mog─ů wskazywa─ç na potencjalny atak serca. Samemu zawa┼éowi serca rzadko towarzyszy uczucie zm─Öczenia, ale gdy mi─Ösie┼ä sercowy jest przerywany, poczujesz go. Zwr├│─ç uwag─Ö na oddychanie, duszno┼Ť─ç, apetyt, niezale┼╝nie od tego, czy odczuwasz bolesne uczucie w klatce piersiowej.

Z tym zestawem problem├│w id┼║ do kardiologa. Wykona elektrokardiogram, przepisze USG serca lub echokardiogram. Aby zapobiec rozwojowi objaw├│w, lekarze zalecaj─ů stosowanie diety o niskiej zawarto┼Ťci t┼éuszczu i wykonywanie ─çwicze┼ä fizycznych w ┼éatwym trybie, na przyk┼éad p┼éywanie lub jog─Ö.

6. Cukrzyca

cukrzyca

Przy wysokim poziomie cukru we krwi glukoza – a wraz z ni─ů energia potencjalna – na pr├│┼╝no przechodzi cykl wymiany i znika. Im wi─Öcej jesz, tym s┼éabszy si─Ö czujesz. Mo┼╝e tak by─ç r├│wnie┼╝ w przypadku potencjalnej cukrzycy..

Aby zrozumie─ç, jak radzi─ç sobie ze zm─Öczeniem w problemach z poziomem cukru, we┼║ krew do analizy. Lekarz przepisze Ci diet─Ö (bez prostych w─Öglowodan├│w, rafinowanego cukru, m─ůki premium), przepisuje leki i ─çwiczenia, aby nie pogorszy─ç stanu.

7. Zespół przewlekłego zmęczenia

chroniczne zm─Öczenie

Ten zesp├│┼é nazywa si─Ö „chorob─ů umys┼éow─ů”. Jest to typowe dla os├│b w wieku od 25 do 45 lat, kt├│re s─ů stale zestresowane w pracy biurowej lub w domu..

Diagnozuje si─Ö go, gdy s┼éabo┼Ť─ç, problemy z koncentracj─ů, pami─Öci─ů, s┼éabo┼Ťci─ů cia┼éa odczuwane s─ů przez ponad sze┼Ť─ç miesi─Öcy. Przy takim zm─Öczeniu mo┼╝e wyst─ůpi─ç b├│l mi─Ö┼Ťni, staw├│w, brak powietrza, b├│le g┼éowy, bezsenno┼Ť─ç, zaburzenia psychiczne, odporno┼Ť─ç si─Ö pogorszy.

Aby zacz─ů─ç radzi─ç sobie z chronicznym zm─Öczeniem, id┼║ do terapeuty, ale b─ůd┼║ przygotowany na p├│j┼Ťcie do lekarzy o w─ůskim profilu. Kiedy jeste┼Ť zaniepokojony lub cierpisz na przeci─ů┼╝enie emocjonalne, psycholog / psychoterapeuta poradzi sobie z tym. Neurolog z┼éagodzi napi─Öcie uk┼éadu nerwowego, a immunolog wyja┼Ťni, jak uchroni─ç si─Ö przed przezi─Öbieniem.

Je┼Ťli chcesz sobie pom├│c, zacznij od dostosowania diety: usu┼ä z menu kofein─Ö, uwodornione oleje i cukier, jedz warzywa i bia┼éka. Aby zmniejszy─ç stres, skonsultuj si─Ö medytacje lub zio┼éolecznictwo. Pij napary, herbaty z rumiankiem, mi─Öt─ů, melisy, waleriany, r├│┼╝y. We┼║ ch┼éodny prysznic, po┼Ťwi─Ö─ç przynajmniej 15 minut na ─çwiczenia i id┼║ wieczorem na spacer.

8. Zła dieta

Znajd─Ö przek─ůsk─Ö

Fast foody, dania gotowe, alkohol prowadz─ů do poczucia os┼éabienia – poniewa┼╝ codzienna dieta wp┼éywa na hormony, nastr├│j i sen.

Cz─Östo po jedzeniu pojawia si─Ö zm─Öczenie, wi─Öc przestudiuj swoje menu bardziej szczeg├│┼éowo. Nie jedz m─ůki, s┼éodyczy, rafinowanych produkt├│w z prostych w─Öglowodan├│w, nie pij kawy.

Nak┼éadka na zielone warzywa, jaja kurze, ryby, nasiona, orzechy. Te produkty s─ů bogate w witamin─Ö B, selen, cynk, a tak┼╝e zawieraj─ů zdrowe kwasy t┼éuszczowe..

9. Odwodnienie

dziewczyna nalewa wod─Ö z butelki

Przewlek┼ée odwodnienie jest utajonym procesem, kt├│rego nie zauwa┼╝ysz natychmiast. Mo┼╝esz chcie─ç s┼éodkiego, ┼║le zasn─ů─ç, cz─Östo budzi─ç si─Ö w ┼Ťrodku nocy, cierpie─ç na zawroty g┼éowy. Nawet niewielki spadek obj─Öto┼Ťci wody w organizmie o 1,5% prowadzi do powa┼╝nego os┼éabienia.

Aby si─Ö tego pozby─ç, musisz pi─ç wi─Öcej. Od 1,5 do 2,5 litr├│w w zale┼╝no┼Ťci od wagi. Staraj si─Ö pi─ç wod─Ö, gdy tylko poczujesz pragnienie.

10. Naruszenie rytm├│w dobowych

bezsenno┼Ť─ç

Rytmy oko┼éodobowe kontroluj─ů aktywno┼Ť─ç umys┼éow─ů w dzie┼ä iw nocy. Odpowiedzialne za nie jest j─ůdro suprachiasmatyczne w m├│zgu, kt├│re synchronizuje hormony. W wi─Ökszo┼Ťci ten rdze┼ä stymuluje aktywno┼Ť─ç na pocz─ůtku dnia, spadek energii po po┼éudniu i senno┼Ť─ç wieczorem..

Naruszenie rytm├│w jest przyczyn─ů zm─Öczenia w ci─ůgu dnia, kt├│re nie b─Ödzie zale┼╝e─ç od tego, ile ┼Ťpisz w nocy..

Obj─Öto┼Ť─ç promieni docieraj─ůcych do siatk├│wki oka stymuluje regulacj─Ö wewn─Ötrznego zegara: rytmy zb┼é─ůdz─ů, je┼Ťli rano nie dostaniemy ┼Ťwiat┼éa, a wieczorem du┼╝o. W rezultacie po po┼éudniu jeste┼Ťmy ospali.

Je┼Ťli to czujesz, spr├│buj ponownie skonfigurowa─ç swoje biologiczne rytmy. W ci─ůgu dnia sp─Öd┼║ co najmniej godzin─Ö na ulicy, a wieczorem wy┼é─ůcz wszystkie gad┼╝ety o 22:00. Porzu─ç energi─Ö, zacznij uprawia─ç sport, kt├│ry zapewni jako┼Ť─ç snu.

11. Słaby sen

S┼éabo┼Ť─ç jest g┼é├│wnym objawem normalnego braku snu i og├│lnie wielu zaburze┼ä snu. To ostatnie mo┼╝e by─ç wywo┼éane p├│┼║nym p├│j┼Ťciem spa─ç, alkoholem, stresem, lekarstwami, s┼éodk─ů lub wieczorn─ů kaw─ů.

Staraj si─Ö spa─ç 7-9 godzin dziennie. Przyzwyczaj si─Ö do zasypiania i wstawania o tej samej porze w dni powszednie i weekendy. Przed snem we┼║ k─ůpiel z sol─ů morsk─ů, wykonaj aromaterapi─Ö zwyk┼éymi orientalnymi laskami lub lampami zapachowymi. Regularnie wentyluj sypialni─Ö przez noc, jedz suplementy magnezu i wizualizuj.

12. Siedz─ůcy tryb ┼╝ycia

gruba dziewczyna jogging

Cia┼éo ludzkie koncentruje si─Ö na ruchu, wi─Öc siedz─ůcy tryb pracy wp┼éywa na dobre samopoczucie.

Aby usun─ů─ç stres, wykorzystaj wolne minuty w pracy za kr├│tkie ┼éadowanie. Kup du┼╝─ů pi┼ék─Ö do ─çwicze┼ä, a czasem zast─ůp j─ů krzes┼éem (szczeg├│lnie je┼Ťli pracujesz w domu). Podczas przerwy na lunch rozci─ůgnij mi─Ö┼Ťnie, wchodz─ůc po schodach. Aktywno┼Ť─ç fizyczna wprowadza hormony w stan r├│wnowagi, uwalnia endorfiny, normalizuje sen.

Wniosek


Nie radzcie sobie ze zmęczeniem, które zakłócało wasze życie przez kilka miesięcy lub lat. Pamiętaj, aby udać się do lekarzy, gdy towarzyszy mu zmiana temperatury ciała, kaszel, nagła utrata masy ciała lub zwiększenie masy ciała.

Je┼Ťli zm─Öczenie nie ┼é─ůczy si─Ö z powa┼╝nymi objawami, spr├│buj ustali─ç schemat snu, pozb─ůd┼║ si─Ö mo┼╝liwych ┼║r├│de┼é stresu, z┼éych nawyk├│w, id┼║ na spacer i nie zapomnij o sporcie.

Podobne artykuły
Oceń artykuł
Codzienne wskaz├│wki i instrukcje

Klikaj─ůc przycisk ÔÇ×Prze┼Ťlij komentarzÔÇŁ wyra┼╝am zgod─Ö na przetwarzanie danych osobowych i akceptuj─Ö polityk─Ö prywatno┼Ťci